1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

اقداماتی که کشاورزان باید در فصل پاییز انجام دهند

آبیاری را به موقع انجام دهید
آبیاری گیاهان در فصل پاییز بسیار حائز اهمیت است چون اگر در فصل زمستان به گیاهان آب بدهیم باعث یخ زدگی آب در اطراف ریشه گیاه می شود و گیاه می شود و موجب نابودی گیاه می شود.
بسته به گیاهی که دارید آبیاری را قبل شروع زمستان شروع کنید و تا قبل از افت دما آبیاری را ادامه دهید.

پوشش سطح خاک در فصل پاییز
یکی از راه های جلوگیری از یخ زدگی ریشه گیاهان و درختان پوشش سطح خاک در فصل پاییز است بعلاوه گیاهان از سرما در امان می مانند و از فرسایش خاک هم جلوگیری می شود.
اگر سطح خاک با خاک مالچ پوشش ندهیم باعث ازدست رفتن لایه رویی و مواد مغذی خاک می شود.

کوددهی در فصل پاییز
گیاهان در فصل زمستان فتوسنتز انجام نمی دهند و در نتیجه شانس بقای آنها به ذخیره ای که از قبل داشته اند برمی گردد بنابراین اگر در فصل پاییز به آنها کود مناسب دهیم هم سرما فصل زمستان را به خوبی تحمل می کنند و شانس زنده بودنشان هم بسیار بیشتر می شود. حتما برای کوددهی مناسب گیاه خود با یک متخصص مشورت کنید.

کنترل علف های هرز باغ
یکی از راه های بسیار مهم برای مراقبت از گیاهان از بین بردن علف های هرز در باغ ها است . اگر علف های هرز از بین نروند بستر مناسبی برای آفات و و بیماری ها می شود. آفات و بیماری ها از این موقعیت استفاده می کنند و در طول فصل زمستان روی علف هرز می مانند و در نهایت باعث نابودی گیاهان در فصل بهار می شوند.

هرس درختان در فصل پاییز
مهمترین راهکار برای مراقبت درختان در فصل پاییز هرس و نگهداری آنها در فصل پاییز است. هرس درختان در فصل های مختلف و برای اهداف گوناگون استفاده می شود که برای رشد بهتر آنها در فصل بهار باید هرس پاییزه را با دقت زیادی انجام دهید. برای شروع کار باید تمام شاخه های خشک شده درخت را حذف کنید. در صورتی که درخت شما دارای پاجوش است حتما قبل از رسیدن فصل زمستان پاجوش را حذف کنید. از بین نبردن پاجوش باعث تخلیه مواد غذایی درخت و در نتیجه درخت مادر ضعیف می شود.

شخم زنی در فصل پاییز
حتما برای شما این سوال پیش اومده که شخم زنی در فصل بهار بهتر است یا پاییز؟
طبق تحقیقات انجام شده شخم زنی در اواخر فصل پاییز مزایا بسیار بیشتری نسبت به شخم زنی در فصل بهار دارد چون درجه حرارت خاک در فصل پاییز و اوایل زمستان بالاتر از فصل بهار است و زمان بیشتری برای تهیه و تجزیه مواد آلی خاک وجود دارد.
البته برای شخم زدن پاییز باید بگذارید هوا اندکی گرم شود و سپس شروع شخم زنی کنید.
در مناطقی که شیب دار هستند شخم زنی در فصل پاییز توصیه نمی شود چون در طول زمستان خاک های این مناطق در فصل زمستان در معرض بارش های تند قرار می گیرند و خاک فرسایش می شود.

حالا که با اقدامات لازم کشاورزی در فصل پاییز آشنا شدیم حتما برایمان این سوال به وجود می آید که چه گیاهانی می توانیم در فصل پاییز بکاریم و طریقه مراقبت کردن از آنها چگونه است؟

عملیات کشاورزی واجب در فصل پاییز
در فصل پاییز چه گیاهانی بکاریم و چگونه از آنها مراقبت کنیم؟
گیاهان بیمار را از باغ خود جدا کنید
ممکن است فکر کنید می شود گیاهان مصرف شده را در خاک باغچه رها کرد ما این کار درست نیست چون این گیاهان در صورت مبتلا به بیماری گیاهان دیگر را هم بیمار می کند و باعث آسیب بسیار زیادی به باغ می شود. حتما گیاه خود را چک کنید و در صورت مشاهده بیماری آن را از باغ خود جدا کنید.

خاک باغ خود را برای فصل بهار اصلاح کنید
بسیاری از باغبانان اصلاح خاک را برای فصل بهار می گذارند اما فصل پاییز زمان بسیاری خوبی برای افزودن مواد مغذی به خاک مثل کود های دامی و آلی است. افزودن مواد مغذی به خاک در فصل پاییز باعث می شود که خاک فرصت بیشتری برای غنی سازی دارند.

گیاهان چندین ساله را با احتیاط هرس کنید
پاییز زمان بسیار مناسبی برای گیاهان چند ساله است اما باید بدانید چه گیاهی را برای هرس کردن انتخاب می کنید . برخی گیاهان مانند تمشک و بلوبری هرس بهاره را ترجیح می دهند اما گیاه رازیانه سود زیادی از هرس کردن در فصل پاییز می برد. گل هایی هم مانند گل مریم گلی، آویشن و رزماری هم از پاکسازی بهاری سود می برند.

مالچ پاشی کنید
مالچ پاشی در فصل پاییز باعث کاهش اتلاف آب و محافظت از خاک در برابر فرسایش و علف های هرز است.
شما می توانید یک لایه ضخیم از مالچ را به خاک اضافه کنید این لایه به تنظیم درجه حرارت و رطوبت خاک در فصل زمستان کمک می کند.

پیاز های باغ خود را تقسیم کرده و بکارید
با اینکه اکثر پیازها در فصل بهار گلدهی کرده و اکنون از بین رفته اند اما هنوز پیاز هایی هستند که تازه گلدهی کرده اند. بعد از گذشت 3 الی 4 هفته بعد از گلدهی شروع به تقسیم بندی کنید به این صورت که به آرامی پیازهای قدیمی را برداشته و پیاز های جدید را جایگزین آنها کنید و شروع به تقسیم بندی کنید.

عملیات پاییزه باغات مراقبت از گیاهان آپارتمانی با شروع فصل پاییز به چه صورت است؟

نور بیشتری به گیاه برسانید
به دلیل اینکه در پاییز روزها روبه کوتاهی می روند باید نور بیشتری به گیاه تان برسد . گیاه را به سمت پنجره ای که نور بیشتری دارد ببرید . بهتر است گیاه را به سمت پنجره ی جنوبی ببرید که نور بیشتر و کامل تری دریافت کند. اگر درخانتان پنجره ای وجود نداشت می توانید با هر روشی نور را ایجاد کنید.

گیاه را به داخل خانه تان بیارید
بهتر است گیاه را در اوایل فصل پاییز به محیط خانه تان بیاورید چون قرار دادن آنها در هوای سرد باعث از بین رفتن گیاه یا با خطر یخ زدگی مواجه می شود

گیاه را وارد اتاق سرد نکنید
قبل از اینکه گیاه را وارد فضای خانه کنید حتما قبلش از دمای خانه مطمئن باشید. دما خانه باید متعادل باشد و گیاه را وارد فضای خیلی سرد یا گرم نکنید.

کوددهی به گیاه را قطع کنید
در فصل پاییز گیاهان به دلیل آماده شدن برای فصل زمستان نیازی به کود دهی ندارند البته باید به این نکته هم دقت کنید که بعضی گیاهان حساس ترند و روند قطع کوددهی آنها باید به آرامی و مرور زمان صورت بگیرد که در شوک تغییر فصل قرار نگیرند.

مراقب حشرات باشید
یکی دیگر از مشکلات که گیاهان در فصل پاییز با آن مواجه اند حشرات هستند. اگر حشره ای در خانه تان پیدا کردید هرچه سریع تر آن را از خانه تان بیرون ببرید تا آسیبی به گیاه تان نزند. روغن چریش گزینه بسیار مناسبی برای دفع کردن حشرات در خانه است.

فقط در صورت نیاز گلدان را تعویض کنید
فصل پاییز فصل مناسبی برای تعویض گلدان نیست چون باعث تحریک و رشد گیاه می شود ولی اگر متوجه شدید که خاک گیاه خشک شده است زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

رطوبت بیشتری برای گیاه ایجاد کنید
اگر نوک گیاه تان به رنگ قهوه ای در آمده به این معناست که به گیاه رطوبت کافی نرسیده است. در فصل پاییز به علت هوای سرد و خشک رطوبت کافی به گیاهان آپارتمانی نمی رسد و باید گیاه را در معرض رطوبت کافی قرار دهید.

قسمت مرده گیاه را جدا کنید
با اینکه فصل زمستان فصل ایده آلی برای هرس کردن نیست اما می توانید قسمت های مرده گیاه را جدا کنید . این کار باعث افزایش رشد گیاه می شود.

آبیاری گیاه را کمتر کنید
هوای خنک پاییز باعث می شود که گیاه به آبیاری کمتری نیاز داشته باشد. آبیاری پیش از اندازه باعث پوسیدگی گیاه می شود.

در فصل پاییز چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟

مراقبت از گیاهان گلخانه ای در فصل پاییز
تمیز کردن گلخانه
شروع به تمیز کردن تخت های باغ خود کنید و گیاهانی که در فصل پاییز دوام نمی آورند را حذف کنید.

ضد عفونی کردن گلخانه
برای جلوگیری از هرگونه بیماری باکتریایی باید تمام وسایل گلخانه خود را ضد عفونی کنید. اعم از نیمکت ها ، صندلی ها، تجهیزات.

آماده سازی
برای اینکه گیاه در فصل پاییز رشد سالمی داشته باشد بهتر است خاکتان را مورد آزمایش قرار دهید. این آزمایش به شما تعادل PH و سطح مواد مغذی را به شما می گوید.
اگر سطح PH شما پایین است باید آهک یا همان سنگ آهک آسیاب شده را به خاک تان اضافه کنید تا اسیدیته خاک تان کاهش یابد.
اگر برعکس، سطح PH بالا باشد برای کاهش قلیایی بودن خاک به آن پیت ماس اضافه کنید.
اگر سطح مواد غذایی خاک کم بود باید به آن کود غذایی استفاده کنید.

به خاک گیاهان رسیدگی کنید
یکی از ویژگی های مهمی که خاک گیاهان گلخانه ای باید داشته باشد، خاک سست و هوادهی شده است . برای به وجود آوردن همچین خاکی باید در فصل تابستان یک چنگال در خاک باغچه خود فرو کنید. همچنین این روش باعث فضای بیشتر برای رشد محصولات بعدی شما می شود.

خاک را غنی کنید
برای اینکه کار خود را در فصل بهار کمتر کنید بهتر است از الان خاک را با مواد مغذی و کمپوست یا کود دامی مخلوط کنید. با استفاده از بیل خاک را بچرخانید که مواد به خوبی باهم مخلوط شوند.

روشنایی گلخانه خود را بررسی کنید
اگر تصمیم دارید گیاهان که آفتاب دوست دارند در فصل پاییز و زمستان رشد دهید کار شما اندکی سخت می شود اینجاست که می توانید از چراغ های LED برای گیاهان خود استفاده کنید که اگر هوا ابری یا تاریک بود به مشکل بر نخورید. چراغ ها قبل از شروع پاییز به برق متصل کنید که در طول فصل برق گلخانه تامین باشد.

کم کم به فکر فصل زمستان باشید
فصل پاییز فصل ایده آلی برای شروع آماده سازی گیاهانی است که می خواهید در فصل زمستان بکارید است. برای این کار باید گلخانه ی خود را با عایق بندی و تهویه کنید.

اقدامات پاییزی مهم برای گلخانه ها
معرفی 9 روش برای پیوند زدن درختان
چه گیاهانی در گلخانه می کارید؟
یکی از اولین کارها برای آماده سازی گلخانه ها در فصل پاییز این است که میخواهید اینکه میخواهید گیاهان فصل گرم یا فصل سرد را پرورش دهید.

گیاهان فصل گرم
اگر تصمیم دارید این گیاهان را پرورش دهید باید گلخانه خود را با استفاده از سیستم گرمایشی همیشه گرم ونگهدارید و و چراغ های گلخانه تان را همیشه روشن نگه دارید.

گیاهان فصل سرد
اگر میخواهید گیاهان و سبزیجات ها را به مقاومت در فصل سرما عادت دهید همان عایق بندی گلخانه کافی است.

نکته:بهتر است کاشت نهال خود را قبل شروع سرما شروع کنید. اگر می خواهید روش گرمایش بدون سیستم را در گلخانه خود به وجود بیاورید باید اول دمای گلخانه را کنترل کنید تا مطمئن شوید گیاه شما شرایط زنده ماندن در این وضعیت دارد.

About Author