1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

بهترین کود برای رشد سریع ریشه چیست؟

ریشه گیاه یکی از مهم‌ترین اجزاء آن است که نقش مهمی در رشد و سلامت گیاه دارد. اگر می‌خواهیم گیاه ما ریشه سالمی داشته باشد باید از برخی اصول اولیه پیروی کنیم. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد ریشه، استفاده از خاک مناسب است که آب را بیش از حد سریع یا کند از خود عبور ندهد. یکی دیگر مواردی که بسیاری از کشاورزان برای بهبود رشد ریشه گیاهان خود از آن استفاده می‌کنند، کود شیمیایی مناسب است. اگر در مورد بهترین کود برای رشد سریع ریشه کنجکاو هستید، این مقاله را از دست ندهید.

 

چرا داشتن ریشه قوی برای گیاهان اهمیت دارد؟

حین نگاه کردن به یک گیاه، توجه ما به گل‌ها و میوه‌های آن جلب می‌شود. درحالیکه هیچ یک از این موارد بدون داشتن یک ریشه قوی میسر نمی‌شود. در ادامه، به بررسی دلیل اهمیت ریشه قوی برای گیاهان می‌پردازیم.

دریافت مواد مغذی از خاک

ریشه نقش مهمی در سلامت و رشد گیاه دارد، زیرا می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را از خاک بگیرد و آن را به سلول‌های مختلف منتقل کند.

ثابت نگه داشتن گیاهان در خاک

جالب است بدانید انتقال مواد مغذی تنها وظیفه ریشه نیست. وقتی شرایط آب و هوایی مساعد نباشد، ریشه گیاه را در خاک نگه می‌دارد.

ذخیره مواد مغذی

در سبزیجاتی مانند چغندر، هویج و تربچه، نقش ریشه ذخیره غذا و رطوبت است و به عنوان یک واحد ذخیره سازی برای گیاه عمل می‌کند.

 

چگونه ریشه گیاه را تقویت کنیم؟

شما می‌توانید با اقدامات اساسی به تقویت ریشه گیاه خود کمک کنید. در ادامه، به بررسی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

بهینه سازی خاک

برای اینکه ریشه گیاه بهترین عملکرد را داشته باشد، باید بتواند به خوبی آب و مواد مغذی را از خاک دریافت کند. به همین دلیل، داشتن خاک بهینه از مهم‌ترین اصول تقویت ریشه است.

  • خاک شنی

اگر خاکی که گیاه در آن قرار دارد شنی باشد، پیش از آنکه ریشه بتواند آب را جذب کند، آن را سریع عبور می‌دهد. بنابراین، گیاهانی که در خاک شنی قرار دارند نمی‌توانند آب مورد نیاز خود را از خاک بگیرند.

  • خاک رسی

این خاک بهتر از سایر خاک‌ها رطوبت را در خود نگه می‌دارد. با توجه به سنگین بودن این نوع خاک، معمولا گیاهان کاشته شده در آن دچار پوسیدگی می‌شوند. به طور کلی، شما باید با توجه به نیازهای گیاه خود بهترین خاک را برای آن انتخاب کنید.

آبیاری خاک

وقتی شما آبیاری پرتکراری داشته باشید و به دفعات زیاد گیاه خود را آبیاری کنید، ریشه ها برای جذب رطوبت نیاز به تلاش ندارند و رشد کافی نمی‌کنند. درحالیکه آبیاری کم تکرار باعث می‌شود ریشه گیاه برای جذب آب رشد بیشتری داشته باشد. توجه داشته باشید که منظور ما از آبیاری کم تکرار این نیست که گیاه را در معرض کم آبی قرار دهید.

وجین کردن مناسب

وجین کردن فرایندی است که شما علف‌های هرز را از بین می‌برید تا تمامی مواد مغذی موجود در خاک صرف رشد گیاهان مورد نظر شود. شما باید حین وجین کردن احتیاط کنید تا ناخواسته به ریشه گیاهان آسیب نزنید. علاوه بر تمامی این موارد، شما می‌توانید از کود برای رشد سریع ریشه نیز استفاده کنید.

بهترین کود برای رشد سریع ریشه چیست؟

کودهای کامل می‌توانند تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای گیاهان را تامین کنند و در نتیجه نقش موثری در رشد تمامی قسمت‌های گیاه از جمله ریشه داشته باشند. به عنوان مثال، نیتروژن یکی از عناصر موجود در کود کامل است که باعث افزایش طول و سطح تماس ریشه می‌شود. جالب است بدانید پتاسیم هم نقش موثری در رشد ریشه و بهبود انتقال مواد مغذی در آن دارد. بنابراین بسیاری از کشاورزان از کود کامل به عنوان بهترین کود برای ریشه زایی درخت یاد می‌کنند.

کود ریشه زایی

برخی از کودها که تحت عنوان کود ریشه زایی شناخته می‌شوند دارای عناصر و هورمون هایی هستند که رشد ریشه را تحریک می‌کند. برخی از عناصر موجود در کود برای رشد سریع ریشه عبارتند از:

  • ایندول بوتیریک اسید
  • ایندول استیک اسید
  • نفتالین استیک اسید

معمولا، این عناصر در کودهای ریشه زایی یافت می‌شوند و به جذب سریع عناصر و افزایش رشد رویشی گیاه کمک می‌کنند. طریقه مصرف کود ریشه زایی برای گیاهان مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، اگر شما درختانی با ریشه سخت دارید، می‌توانید کود را مستقیما به خاک اعمال کنید.

About Author

اخبار ویژه