1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

آموزش های روستایی در خدمت رشد و تعالی روستائیان

سال 1366 هجری شمسی

برادران و خواهران عزیز روستایی!

چندی پیش در یکی از دوره های آموزشی که تعدادی از برادران از روستاهای مختلف گرد آمده بودند،از یکی از آنها پرسیده شد،هدف شما از شرکت در این دوره چیست؟ آن برادر روستایی که جوانی برومند و 22_23 ساله بود با روئی خندان جواب داد:

معلوم است،به این خاطر در این کلاس شرکت کرده ام که آنچه را نمی دانم یاد بگیرم و سپس آنها را در روستا و در کشاورزی عمل کنم.دوباره از او پرسیده شد ،نتیجه یادگیری و عمل شما چه خواهد بود؟ اینبار برادر روستایی با حالتی محکم و استوار گفت: این کار هم برای خود ما روستائی ها خوب است و هم برای مملکت. یعنی وقتی خوب کشت و کار کردیم،محصولمان زیاد می شود و درآمدمان بالا می رود و وقتی محصولمان فراوان شد،دیگر احتیاج به کشورهای دیگر نخواهیم داشت و این کار باعث سربلندی و افتخار دین و مملکت ما می شود.

آری عزیزان،سخنان آن برادر روستایی خلاصه مطالبی است که می خواهیم به عرض شما برسانیم.می دانیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاشها بر این بوده که کشوری مستقل داشته باشیم و در سایه این تلاشها جامعه خود را آنچنان بسازیم که هم آزاد و مستقل زندگی کنیم و هم خودکفا باشیم.یعنی روی پای خود بایستیم و تا آنجا که می توانیم احتیاجات و نیازهای مختلف جامعه را خودمان تهیه و برطرف سازیم.مسلما رسیدن به این خواسته ها خیلی ساده نیست و باید برای آن زحمت کشید و تلاش کرد.شرایط و عواملی که کمک می کند ما به خواسته هایمان برسیم زیاد است.در کنار عوامل فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و سیاسی شاید مساله آموزش جایگاه و ارزش خاصی داشته باشد.

و از آنجا که روستاها و روستائیان در استقلال و خودکفایی کشور نقش ویژه ای دارند و محور استقلال کشور کشاورزی قرار گرفته است،به همین خاطر آموزش روستائیان اهمیت پیدا می کند.البته آموزش روستائی به یک رشته خاصی مثلا کشاورزی تعلق نمی گیرد.بلکه آموزش روستائی آموزشها در ابعاد مختلف فرهنگی،تخصصی،اجتماعی و … مطرح می شود.هر کدام از این موضوعات آموزشی نیز ذمربوط به به یک نیاز و خواسته انسان بوده و همگی مربوط به هم می باشند و یک مجموعه و نظام را بوجود می آورند. در این صورت است که آموزش روستایی وسیله و ابزاری می شود تا ما بهتر بتوانیم از امکانات و استعدادهای انسانی خود بهره گرفته و رشد کنیم و در مسیر کامل شدن و نزدیکی به خداوند قدم برداریم.

الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب اقدامات و فعالیتهای فراوانی در روستاها انجام گرفته و روستائیان مومن و زحمتکش رسالت واقعی خود را در خدمت به اسلام و انقلاب و مردم انجام داده و می دهندیعنی هم در سنگر تولید و هم در سنگر مبارزه با دشمن تلاش می کنند.اما شکی نیست که هنوز ما نتوانسته ایم آنگونه که شایسته است، از امکانات و توانائیهای خود در روستاها،بهره برداری کنیم و از طرف دیگر روز بروز نیازها و احتیاجات بیشتر می شوند.بنابراین باید تلاش بیشتری کرد تا از همه امکانات و توانائیهای خود یعنی زمین، آب، بذر،کود،وسایل و ابزار تولید و مهمتر از همه توانائیها و استعدادهای نهفته در انستنها، به بهترین شکل و با بیشترین بازدهی استفاده کنیم.

آموزش روستایی در پی آنست که این کار عملی شود.یعنی دانش فنی روستائیان افزایش یافته و ضمن بالا بردن اطلاعات و آگاهیهای خود،مهارتهای لازم را کسب نمایند.

اما همانگونه که در ابتدای مطلب بیان شد،هدف این نیست که تنها تخصص روستائیان در تولید محصولات کشاورزی و دامی بالا برده شود و مشکلات آنها در این قسمت حل گردد.بلکه مجموعه نظام آموزش روستایی در پی آنست تا به سایر ابعاد رشد و تعالی انسان نیز توجه شود.مثلا سطح بهداشت انسان،محیط و دام بوسیله آموزش بالا برود و مشکلات و تنگناهای آنان در این موارد برطرف گردد.همچنین در کنار این کارهای آموزشی،کمبودها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی روستائیان مورد توجه قرار گرفته،سطح دانش اجتماعی و بینش سیاسی روستائیان مورد توجه قرار گرفته،سطح دانش اجتماعی و بینش سیاسی روستائیان افزایش یابد.

در این صورت است که همه استعدادها شکوفا شده و همه توانائیها بکار گرفته می شود تا از امکانات و ابزار و وسایل به بهترین شکل برای رشد و تعالی انسانها استفاده گردد.تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که سرمایه گذاری در بخش آموزش روستائیان، یک سرمایه گذاری اساسی بوده و نتایج پر ثمری را به بار آورده است.

در پایان امیدواریم با تلاش و همت بیش از پیش مسئولان این امر و استقبال و تلاش عملی شما،مجموعه نظام آموزش روستایی،هر چه بیشتر در خدمت رشد و تکامل روستائیان قرار گرفته و با رها شدن روستاها از بند فقر و محرومیت و عقب ماندگی شاهد تولید بیشتر و پیشرفت و توسعه روستاهایمان باشیم.  ان شاءالله..

About Author

اخبار ویژه