3 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

رمز و راز موفقیت یونجه کار همدانی که کشاورز نمونه کشوری شد

همدان- ایرنا- یونجه کار همدانی با بهره گیری مناسب از زمین، ماشین آلات کشاورزی، تلفیق تجربه و علم و بازدهی چهار برابری محصول خود نسبت به میانگین کشوری، رتبه اول ملی را از آن خود کند.

به گزارش ایرنا یونجه به عنوان مهمترین گیاه علوفه ای، سازگاری مناسبی با شرایط مختلف اقلیمی دارد و امروزه در بیشتر مناطق جهان کشت و به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای دام شناخته می‌شود.

این ماده غذایی دارای انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم برای رشد حیوانات و یکی از خوراک‌های بسیار قوی دارای مواد معدنی، ویتامین و پروتئین بسیار زیادی است.

یونجه همدان به علت دارا بودن املاح و مواد مورد نیاز کافی، کیفیت بالایی برای استفاده دام دارد که بخشی از این مساله به نوع زمینی که یونجه در آن کشت می شود برمی گردد.

آهکی بودن زمین یکی از شرایطی است که می تواند به پرورش بهتر یونجه منجر شود و این شرایط در زمین های مربوط به همدان مهیا است.

بر همین اساس جهاد کشاورزی استان همدان در تلاش است تا یونجه همدان را که از برندهای خوب برای خوراک دام است، به ثبت جهانی برساند و به اعتبار این محصول که خواهان زیادی در داخل و خارج کشور دارد، افزوده شود.

کامران اسدی کشاورز همدانی با تحصیلات کارشناسی ارشد زراعت، ۱۵ هکتار زمین برای کشت یونجه دارد که توانسته رتبه اول کشوری در تولید یونجه را کسب کند.

برداشت کشوری یونجه هشت تن در هکتار است در حالی که میزان برداشت این کشاورز همدانی ۳۰ تن در هکتار یعنی حدود چهار برابر میانگین کشوری است.

برداشت کشوری یونجه هشت تن در هکتار است در حالی که میزان برداشت این کشاورز همدانی ۳۰ تن در هکتار یعنی حدود چهار برابر میانگین کشوری است.وی ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی دارد و محصولات مختلف کشاورزی دیگر نیز در آنها کشت می کند و تاکنون ۲ بار نیز جوکار نمونه کشوری شده است.

یونجه کار نمونه کشوری درباره رمز موفقیتش در تولید چهار برابری محصول کشاورزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ۹۹ درصد محصولات را به صورت ارگانیک کشت، داشت و برداشت می کنم و تلاش کرده ام از سموم کشاورزی استفاده نکنم و غذایی سالم به مردم تحویل دهم.

اسدی ادامه داد: در کشت سه سال گذشته هیچ سم یا کود شیمیایی برای رشد و باردهی محصولاتم استفاده نکرده ام.

وی درباره عدم موفقیت دیگر کشاورزان در تولید محصول با بازدهی بالا و بدون آفت تاکید کرد: بسیاری از کشاورزان از تجربیات بالایی برخوردار هستند اما به علت اینکه آشنایی کمی با اصول کشاورزی علمی دارند، نمی توانند بهره وری لازم را در رشد و پرورش محصولات باکیفیت و پربازده داشته باشند.

این کشاورز همدانی درباره علت مطرح شدن مساله ثبت جهانی یونجه همدان گفت: یونجه همدان به خاطر املاح و مواد معدنی خاص مورد نیاز این گیاه از کیفیت بالایی برخوردار است و این در منطقه حوزه کبودرآهنگ، فامنین و قهاوند واقع شده است.

اسدی درباره تولید ارگانیک محصولاتش ادامه داد: از آنجائکیه از سموم شیمیایی استفاده نمی کنم ، محصولات پرورش یافته ارگانیک بوده و از مضرات استفاده شیمیایی سموم عاری است.

وی در توضیح مبارزه بیولوژیک با آفات گفت: در این زمینه از حشرات برای مبارزه با آفات به صورت متناسب استفاده می کنم.

کشاورز یونجه کار یکی از آفات گیاه یونجه را «کرم سرخرطومی» دانست که خسارت زیادی می تواند به محصولات وارد کند که وی توانسته با خلاقیت و از طریق مبارزه با شیوه شعله افکن به حذف این آفت به جای استفاده از سموم شیمیایی بهره گیرد.

وی رمز این کار را استفاده از شعله افکن در فاصله ای متناسب با گیاهان دانست، به طوریکه گیاه نسوزد اما به درجه ای از حرارت برسد که آفات را از بین ببرد.

اسدی خاطر نشان کرد: در واقع با داغ کردن محصول آفت آنها از بین می رود و دیگر نیاز به سموم شیمیایی که خود می تواند عامل مشکلات دیگری شود، نیست که در این روش خاک به عمق یک سانتیمتر داغ می شود و آفات موجود در آن از بین می روند که انجام این کار تبحر زیادی می خواهد.

وی آتش زدن مانده محصولات قبلی برای مبارزه با آفات را نادرست دانست و تاکید کرد این مساله به خاک و محصولات خسارات زیادی وارد می کند.

کشاورز نمونه کشوری یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده در برداشت محصول برای جلوگیری از مزاحمت علفهای هرز را برداشت زودتر از موعد برخی محصولات کشاورزی دانست که مانع رشد بی رویه علف های هرز می شود.

اسدی یکی دیگر از تکنیک های خود در مبارزه با آفات و علف های هرز را استفاده از «یخ زدگی» زمین عنوان کرد و گفت شیوه کار به این شکل است که در عصر و شب های پاییزی که هوا به زیر صفر می رسد، با بستن آب به زمین آفات و همچنین علف های هرز، حشرات و حتی موش ها با یخ زدگی از بین می روند که زمان تقریبی این کار از اواخر آبان تا اوائل آذر است.

کشاورز یونجه کار همدانی همچنین از موفقیتش در مبارزه با سن گندم و جو خبر داد و تاکید کرد: ۱۶ سال است که با استفاده از مبارزه بیولوژیک، نیازی به مبارزه رایج به سن گندم نداشته ام و مشتاق هستم این روش را به دیگران، به ویژه دیگر کشاورزان آموزش دهم.

وی پایش هر روزه مزارع را از راههای اطمینان یابی از شروع آفت زدگی در مزارع دانست و گفت حمله حشرات از یک سمت زمین به خصوص جایی که باد می زد شروع می شود.

اسدی تاکید کرد: در پایش مزارع پستی و بلندی های زمین از نقاطی هستند که باید به درستی بازرسی شوند و برای این کار نیز باید کارگران را آموزش تخصصی داد تا از عهده یک نظارت خوب برآیند.

وی در باره نحوه انجام پایش از طریق سیستم ماهواره ای گفت: این کار را می توان با نصب سنسورهایی انجام داد اما تا ۵۰ درصد جای کشاورزان را می گیرد و هزینه بالایی دارد که صرفه اقتصادی ندارد.

کشاورز نمونه همدانی به کارگیری دوربین های خاص، شیربرقی و استفاده از حسگرهای رطوبتی را از دیگر تجهیرات پایش ماهواره ای اراضی کشاورزی عنوان کرد.

وی هزینه رصد اراضی کشاورزی از طریق ماهواره را برای ۵۰ هکتار در ۲ سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

یونجه کار همدانی یکی از رموز موفقیتش را آماده سازی مناسب خاک برای کشت بذر دانست و تاکید کرد: خاک ورزی یکی از مقدمات مهم برای کشت محصول است که شامل شخم قلمی، غلتک زدن و هموار سازی زمین است، بطوریکه آب در یک محل تجمع نکند.

وی با اشاره به اهمیت فرآوری خاک برای انجام کشت گفت: در کشاورزی ۷۰ درصد کار، آماده سازی خوب خاک برای کشت است که بذر بتواند در بهترین حالت خود برای رشد قرار گیرد.

این کشاورزی نمونه همدانی کشت پشت سرهم یک محصول را باعث فقیر شدن خاک و از بین رفتن مواد آلی داخل خاک دانست.

وی با بیان اینکه آزمایش خاک قبل از کشت بسیار مهم است و توانایی خاک را در بارورکردن محصول نشان می دهد که سالی ۲ بار آزمایش خاک انجام می دهد افزود: ۹۵ درصد کشاورزان آزمایش خاک را انجام نمی دهند.

اسدی گفت: در کشت محصولات از دستگاه کشت مستقیم و به صورت کاملا مکانیزه استفاده می کنم.

وی از دیگر مزایای کشت مناسب و پربازده را استفاده از کودآلی عنوان کرد که از یک سال قبل اقدام به تهیه آن می کنند و ترکیب آن از طریق ادغام، کمپوست و کودهای مرغی و دامی که دارای پتاسم بالایی هستند، بدست می آید.

یونجه کار همدانی میزان ترکیب کود مرغی به دامی را یک به پنج عنوان کرد و گفت: برای هر هکتار باید ۴۰ تن کودآلی استفاده کرد که شامل ترکیب ۱۰ تن کود مرغی و ۵۰ تن کود دامی عنوان کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر ۲۵۰ هکتار زمینی که در اختیار دارم، کشاورزان مجاور نیز ۷۰۰ هکتار از زمین های خود را به دلیل اعتمادی که به نحوه کشت ، داشت و برداشتم دارند در اختیارم قرار داده اند.

کشاورز نمونه کشوری درباره رعایت نوبت آیش گفت: اگر به زمین استراحت ندهیم نمی توانیم از بیماری مشترک گیاهان جلوگیری کنیم، بنابراین برای احیا استراحت به خاک لازم است.

وی اظهار کرد: پس از کشت، بیماری و قارچ های خاک با استراحت از بین می رود و خاک برای کشت بعدی آنهم بصورت تناوب آماده می شود.

اسدی در باره طرحهای توسعه ای که برای پیشبرد زمین های کشاورزی منطقه دارد، گفت: یک طرح ملی برای تولید فناورانه داروهای گیاهی داشتم که از گیاهان شیره و عصاره آن را بدست آوردم اما به علت اینکه حمایت لازم نداشتم در این کار موفق نشدم.

وی با اشاره به اینکه شرکت های داروسازی فقط بخشی از محصولات داروهای گیاهی را خریداری و فرآوری می کنند، افزود: می توان یک مرکز منطقه ای برای عصاره گیری انواع محصولات کشاورزی ایجاد و فرآوردهای آن را با قیمت یورو به خارج از کشور صادر کرد.

کشاورز نمونه کشوری در باره دیگر طرح در دست اقدام و توسعه ای خودش گفت: یونجه را بصورت هزاران سال قبل کشت، برداشت و نگهداری می کنیم و بصورت سنتی و خشک شده تحویل مشتری می دهیم و علف و یونجه تازه فقط در فصل بهار در اختیار دامداران قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بنابر این درخواست خرید دستگاهی داشتم که محصول یونجه را در فصول دیگر نیز بصورت بسته بندی و تازه تحویل مشتری دهد که این مساله نیز به سرانجام نرسید.

وی با تاکید بر اینکه علف و یونجه تر به عنوان خوراک دام در کیفیت و حجم شیر تحویلی از دامداری ها اثرات زیادی دارد یادآور شد: دستگاه مربوط به اجرای این طرح ۸۰۰ میلیون ریال هزینه داشت و امکان استفاده از تسهیلات برای خرید آن نبود و توانایی خرید نداشتم.

اسدی درباره دیگر مشکلات حوزه کشاورزی گفت: من با ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی نیاز به استفاده از تراکتور داشتم و به دلیل طولانی شدن روند خرید تصمیم گرفتم از بازار آزاد بخرم که تفاوت قیمت تراکتور دولتی و آزاد حدود ۱۱۰ میلیون تومان است.

کشاورز نمونه کشوری از دیگر مشکلات این بخش را نبود گازکشی برای استفاده در مزارع دانست و از مسوولان خواست که همکاری لازم را با کشاورزان در این زمینه داشته باشند.

About Author