1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

گرده افشانی مصنوعی

 گرده افشانی مصنوعی
گرده افشانی یک فرایند کلیدی و حیاتی برای باردهی است و اگر به خوبی انجام نشود باردهی محصول بشدت کاهش پیدا می کند. اگر شرایط به گونه ای باشد که حشرات گرده افشان پرواز نکنند یا به هر دلیل دیگری گرده افشانی به خوبی انجام نشود مجبوریم از گرده افشانی مصنوعی استفاده کنیم.

💠برای چه درختانی انجام می شود؟
از جمله درختانی که گرده افشانی مصنوعی برای آن ها صورت می گیرد می توان به #خرما و #پسته اشاره کرد.

💠به چند روش انجام می شود؟
🔸گرده افشانی به کمک پارچه یا پاشیدن دستی گرده ها:
در این روش تعدادی شاخه سالم گل نر که هنوز گرده خود را آزاد نکرده اند را از درخت جدا می کنند. این گل های جمع آوری شده را خشک می کنند و گرده آن ها را جمع آوری می کنند. وقتی گل های ماده برای گرده افشانی آماده شدند، گرده های جمع آوری شده را به نسبت ۱ به ۵ با آرد مخلوط می کنند. حال این مخلوط را یا به طور مستقیم روی گل های ماده می پاشند و یا اینکه درون یک پارچه توری می ریزند و آن را به انتهای یک چوب بلند وصل می کنند و در بین درختان ماده تکان می دهند تا گرده افشانی انجام شود.
🔸گرده افشانی به کمک قلمو:
در سطح محدود و فضای کوچک گرده افشانی مصنوعی را می‌توان به وسیله یک قلم نازک هم انجام داد. بدین صورت که قلم کاملاً تمیز را به گرده گل های نر آغشته می کنیم و یکی یکی گل های ماده را به این گرده ها آغشته می کنیم.
🔸روش شاخه ی بریده:
شاخه‌ های پرگل تر نر که هنوز گرده خود را آزاد نکرده اند را انتخاب کرده و از درخت جدا می کنند. این شاخه ها را داخل یک بطری کوچک حاوی آب و یک حبه قند(برای تغذیه) قرار می دهند. این بطری را در بین شاخه های کم تراکم و در بالاترین نقطه درختان قرار می دهند تا باد بتواند به راحتی گرده ها را جابجا کند و عمل گرده افشانی به خوبی صورت پذیرد.
🔸به صورت مکانیکی (دستگاه الکتروستاتیکی گرده پاش):
در این روش گرده ها را پس از جداسازی درون دستگاه گرده پاش می ریزند. این دستگاه ها نازل های الکتریکی دارند که باعث می شوند گرده ها هنگام خروج از دستگاه از نظر الکتریکی باردار شوند که این با بار گل های ماده متضاد است. به همین دلیل گل های ماده گرده ها را به خوبی جذب می کنند و تلقیح کامل انجام می شود.

مهندس حسینعلی مراد پور☘️

About Author

اخبار ویژه