1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

کشت ذرت علوفه ای

کشت ذرت علوفه ای چگونه انجام می شود؟

ذرت از دسته ی غلات و خانواده بزرگ گندمیان است, این گیاه مخصوص نواحی گرم و معتدل بوده و نسبت به سرما حساس است ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی در کشاورزی این محصول در نواحی سرد هم کشت می گردد.

ذرت بعد از گندم وبرنج سومین محصول زراعی دنیا از نظر سطح زیر کشت و دومین محصول بعد از گندم از نظر میزان تولید می باشد,گیاه ذرت دارای مواد قندی و نشاسته ای زیادی می باشد و عملکرد این محصول در هر هکتار بین ۶۰-۱۲۰ تن بسته به مدیریت و منطقه آب و هوایی است.

 

کشت ذرت علوفه ای 
در ابتدا باید بهترین بذر را انتخاب نمود که از نظر کیفیت دانه و مواجه شدن با افات و بیماری ها و همچنین تنش ها مقاومت بالایی داشته باشد و همچنین از نظر دوره رشد و زمان رسیدن

کاملا مد نظر کشاورز باشد. نکته:بعد از انتخاب بذر حتما بذر با قارچکش مختلف ضد عفونی شود.

بذر های دارای دوره رشد مختلف 

۱-ارقام زود رس: ارقامی که بیشتر در مناطق سرد کشت می شوند و دوره رشد آن نسبتا کوتاه است.زمان کاشت تا برداشت این ارقام بین ۱۰۰-۱۱۰ روز به طول می انجامد.

۲-ارقام میان رس: ارقامی که رشد معمولی خود را داشته واکثر مناطق ایران کشت می شود.زمان کاشت تا برداشت این ارقام ۱۰۰-۱۲۵ روز به طول می انجامد.

۳-ارقام دیر رس: این ارقام مناسب مناطق بسیار گرم است زمان کاشت تا برداشت این ارقام ۱۳۵-۱۴۰ روز به طول می انجامد.

همچنین برای کاشت بذر جوی و پشته مناسب ایجاد نمود توسط ابزار آلات مرتبط و همچنین استفاده نمودن از ردیف کار پنوماتیک.

انواع کاشت: کاشت در بقایا,کشت نشایی,کاشت در کف جوی,کاشت دو یا چند ردیف روی پشته,کاشت روی زمین مسطح,کشت مخلوط

 

فاصله بوته های کشت ذرت علوفه ای

فاصله بوته ها در ذرت بسته به اینکه در بهار یا پاییز کشت می گردد باهم تفاوت دارد, در بهار تراکم بوته ها زیاد است به جهت اینکه آب سطح خاک زود تبخیر نشود و مورد دیگر

آفتاب سوختگی است,در پاییز به جهت به دست آوردن نور کافی آفتاب تراکم کاشت آن کم می شود.

ذرت دارای ۳ ریشه است 

۱-ریشه های اولیه: هنگام جوانه زدن خارج شده و آب و مواد غذایی را جذب می کند.تعداد ریشه ها ۳-۵ عدد است.ذرت به مرحله ۳ برگی برسد رشد آن متوقف می شود.

۲-ریشه های ثانویه: چند روز پس از خارج شدن جوانه ذرت از خاک ریشه های دیگری (ریشه گره ای)در دومین گره ساقه و معمولا در عمق ۲-۵ سانتی متری زیر سطح خاک تشکیل می شود.تعداد آن ۱۵-۲۰ برابر ریشه اولیه است.

۳-ریشه های هوایی: این ریشه از ذرت نزدیک سطح خاک خارج می شود,علاوه بر جذب آب و مواد غذایی باعث استحکام گیاه می شود. دامنه شوری برای این گیاه ۱-۴ میلی موس و با افزایش این دامنه باید تعداد بذر افزایش یابد.

آبیاری کشت ذرت علوفه ای: گیاه ذرت را ۷-۱۲ روز یکبار باید ذرت را آبیاری نمود.تشنگی موجب کاهش عملکرد ذرت می شود.

مهمترین مراحل آبیاری:

۱-مرحله جوانه زدن

۲-مرحله ساقه رفتن

۳-مرحله پیدایش گل نر

۴-مرحله پیدایش گل ماده

۵-مرحله تشکیل دانه(تلقیح)

۶-مرحله شیری شدن دانه

این گیاه آبدوست بوده و به تنش خشکی حساس است و اگر در مرجله گلدهی خشکی حادث شود عملکرد تحت تاثیر قرار می گیرد,خشکی شدید سبب سوختن برگ و کوچکی

آنها می گردد.

دور آبیاری ۸-۱۰ روز یکبار توصیه می شود.

بیماری های ذرت :
سیاهک معمولی یا سیاهک تاولی,لکه قهوه ای ذرت,پوسیدگی فوزاریومی ,سیاهک پنهان ذرت,سیاهک شاخی ذرت و….

آفات ذرت :

پروانه گاما,کرم قوزه,زنجرک ذرت,شته و….

۱-کرم طوقه بر:

خسارت این کرم در مرحله لاروی و با حمله به بوته ذرت آن را از محل طوقه یا کمی پایین تر بریده و حفره ی نسبتا بزرگی در آن ایجاد می نماید.در اثر قطع آوند ها تغذیه گیاه مختل شده و

بوته پژمرده شده و می افتد.

۲-کرم کارادرینا:

لارو جوان این کرم به برگ های ذرت حمله نموده و با تغذیه در آن آثار حفره حفره ای ایجاد نموده و لارو کامل آن برگ را خورده و فقط ساقه ها باقی می ماند.

کنترل علف هرز :
ذرت در ابتدا به کندی رشد می کند و احتیاج به نور کافی دارد زمانی که با علف هرز در مزرعه مواجه می شویم باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا گیاهمان در رقابت با علف هرز

قرار نگیرد.

کنترل ها به صورت شیمیایی و غیر شیمیایی:

غیر شیمیایی: مکانیکی و وجین با دست.در مزارعی که خطی کشت شده می توان از کولتیواتور استفاده نمود.

شیمیایی: بعد از کاشت بذر و قبل از سبز شدن ذرت و بعد از سبز شدن ذرت

کود دهی 

ازت : از عناصر اصلی مورد نیاز گیاه است,تعداد بلال,تعداد ردیف دانه در بلال,تعداد دانه در ردیف, اندازه دانه ها و میزان پروتئین دانه را همگی تحت تاثیر ازت می باشد.

جذب این عنصر پر مصرف در تمام مراحل رشد گیاه صورت می گیرد اما در مراحل اولیه مقدار جذب آن کمتر از دیگر مراحل است. زمان ظهور گل نر و ماده جذب آن به حداکثر می رسد و بعد گلدهی جذب آن مجددا کاهش پیدا می کند.

کمبود ازت در مراحل اولیه که ارتفاع بوته ۲۰-۳۰ سانتی متر است بر روی تعداد ردیف دانه تاثیر منفی دارد و در صورت کمبود شدید بلال تشکیل نمی گردد.(با افزایش مقدار ازت در مراحل

بعدی این کمبود را نمی توان جبران نمود).

 

کمبود مداوم این عنصر کاهش عملکرد دانه را تا ۷۰ درصد خواهد داشت. برای سهولت کار جذب این عنصر را سه تقسیم می کنیم:

۱)زمان کاشت

۲)ذرت دارای ۶-۷ برگی

۳)تشکیل گل آذین

 

فسفر:

فسفر از عناصر ضروری رشد و نمو می باشد که به صورت فسفات آمونیوم به مصرف ذرت می رسد. ۵۰ درصد فسفر مورد نیاز در پاییز و ۵۰ درصد دیگر در بهار به زمین داده می شود.

بیشترین میزان جذب فسفر (۶۰-۷۰ درصد)را زمان تلقیح تا زمان تشکیل دانه است.

پتاسیم:

تغذیه مناسب ذرت از این عنصر باعث افزایش کمیت و کیفیت ذرت می شود. جذب این عنصر سریع تر از فسفر است,از زمان جوانه زدن گیاه پتاسیم توسط گیاه جذب شده

و تا ۳ هفته بعد از گل دادن جذب این عنصر ادامه خواهد داشت.

علائم آن به صورت زردی و خشکی برگ(نکروزه) در حاشیه و نوک برگ,کوتاه شدن میان گره ها,دانه بندی کامل نوک بلال انجام نمی شود,کاهش مقاومت نسبت به بیماری ها

برداشت 
برداشت ذرت به دو دسته تقسیم می شود:

الف) استفاده از دستگاهی به نام چاپر که قادر است اندام هوایی گیاه را از فاصله ۸-۱۲ سانتی متری سطح خاک برداشت نماید و به قطعات کوچک و خرد شده تبدیل نماید تا به سیلو انتقال داده شود.

ب) برداشت برای تولید دانه: استفاده از کمباین که بلال هارا در داخل دستگاه از چوب آن جدا نموده و به طور خالص در مخزن جمع آوری می کند.

About Author

اخبار ویژه