1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

چوب مناسب چگونه انتخاب و تشخیص داده می شود

انتخاب

چوب، از جمله موادی است که همیشه با ارزش تلقی شده و از آن طی قرون متمادی برای مصارف و مقاصد گوناگون استفاده شده است.از آن جا که کار با چوب،به کمک ابزارهای دستی و ماشینی،آسان است و در گونه های متنوعی یافت می شود،این ماده یکی از مهمترین و اساسی ترین مصالح ساختمانی نیز محسوب می شود.

آشکار است که چوب تمام درختان برای استفاده در صنعت چوب مناسب نیست؛ از این رو اگر چه انواع چوبها بسیار است،اما تنها تعداد کمی از آنها به صورت تجاری در دسترس قرار دارند.هرچوب ویژگیهای خاص خود را داراست،ویژگیهایی چون رنگ، وزن،دوام، استقامت و غیره.پاره ای از چوبها به سادگی خمیده می شوند و برخی به خوبی تراش می خورند. گروهی از چوبها نیز در برابر آب و شرایط جوی مقاومند و تعدادی نیز بافت زیبایی دارند.بنابراین نخستین وظیفه هر درودگر،انتخاب چوب مناسب برای کار مورد نظر است.

در این زمینه،به افراد میتدی پیشنهاد می شود از چوبهایی استفاده کنند که کار با آنها راحت تر است و انتخاب چوبهای سخت تر و مرغوبتر را به آینده واگذارند.در کارهایی که به رنگ یا جلای سخت و غیر شفاف (لعاب دار) نیاز است، می توان از چوبی استفاده کرد که جنس نرم و صاف داشته باشد و در کارهایی که باید در آنها از جلای شفاف استفاده شود،می توان از تخته هایی که بافت،رنگ و نقش جالبی دارند،استفاده کرد.تعداد زیادی از چوبهای سخت،این کیفیت را دارا هستند،قیمت مواد نیز،خود عاملی در انتخاب آنها برای کار است.در مواردی که کار باید مقاومت خاصی داشته باشد و رطوبت و جلای بخصوصی را تحمل کند؛باید دقت کرد که حتما از چوبهایی استفاده شود که برای این منظورها مناسبند.

برای خرید و یا هر کار خاص،باید لیستی از مواد لازم را که شامل تخته های مورد استفاده نیز هست،تهیه کرد.تخته را می توان به صورت ناصاف ( رنده نشده ) خرید.برای خرید،باید با اندازه های قبل از روکش یا صاف شدن و اندازه های بعد از روکش و صاف شدن،آشنا بود. در لیست خرید،اطلاعات زیر ضروری است:

1_نوع چوب

2_تعداد طبقات

3_اندازه هر قطعه

4_درجه بندی تخته ( مرغوب و معیوب )

5_تخته خشن یا روکش شده،

6_تخته خشک شده با هوا یا کوره چوب خشک کنی

چوب مناسب،دارای مشخصاتی است که خواص مکانیکی و فیزیکی آن،برای کار مناسب است: مانند قابلیت خمش،مقاومت الیاف چوب،قابلیت ارتجاع،سختی،قابلیت تورق و نداشتن بوی تند و ناراحت کننده.

چوب مناسب چگونه انتخاب و تشخیص داده می شود

About Author

اخبار ویژه