1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

مهترین علت خشک شدن درخت خرمالو

درخت خرمالو

دلایل پژمرده شدن برگهای خرمالو

زرد شدن برگ ها ممکن است از pH بسیار بالای خاک باشد.همچنین ریزش برگ یا ریزش گل خرمالو ممکن است به دلیل نور نامناسب آفتاب، کمبود آب یا گرمای زیاد باشد. البته آفات و بیماری ها در این اتفاق سهیم هستند گرچه خوشبختاته درخت خرمالو جز درختان کم آفت است. در این مطلب به شما کمک می کنیم که علت ریزش برگ و زرد شدن درخت خرمالو را بفهمید.

قرار گرفتن در مرحله خاصی از رشد

برای خرمالو، ریزش میوه و برگ های زرد رنگ ممکن است در مراحل خاصی از رشد درخت طبیعی باشد. ریزش میوه به طور طبیعی کمی قبل از رسیدگی آن اتفاق می افتد. این روش درخت برای خلاص شدن از شر میوه های اضافی است که قادر به حمایت از آن ها نیست. گاهی اوقات، دومین ریزش میوه ممکن است در نقاط مختلف در طول فصل اتفاق بیفتد. برخی از انواع خرمالو در این مواقع بیشتر از بقیه مستعد ریزش میوه هستند، اما فقط به این دلیل که یک درخت خرمالو سالم در پاییز امسال میوه داده است، ممکن است پاییز آینده این کار را تکرار نکند.

برخی از افراد متوجه رنگ پریدگی برگ های جوان روی درخت خرمالو می شوند و می ترسند که مشکلی در درخت وجود داشته باشد زیرا برگ های جوان تقریباً در مقایسه با سبز تیره برگ های قدیمی تر رنگ زرد-سبز دارند. این برگ ها به طور طبیعی تیره می شوند و به رنگ سبز سالم در می آیند. اگر رنگ زرد-سبز حتی روی تمام سطح برگ باشد، احتمالاً مشکلی ندارید. چند هفته منتظر بمانید تا ببینید آیا تیره رنگ می شوند یا نه؟

PH بالای خاک و کمبود آهن

ممکن است چند برگ سالم و قدیمی داشته باشید که هنوز سبز تیره هستند، اما برگ های جدید دارای رنگ سفید کم رنگ یا زرد هستند که هرگز به رنگ سبز تیره برگ های سالم و بالغ تیره نمی شود. با گذشت زمان، برگهای زرد رنگ ممکن است قهوه ای شوند و از درخت بیفتند. علت اصلی این مسئله خاک با PH بیش از حد بالا است. در حالت ایده آل، pH خاک خرمالو باید بین 6.5 تا 7.5 باشد

pH خاک را آزمایش کنید، و در صورت نیاز به کاهش، گوگرد عنصری را به میزان 60 گرم در 0.1 متر مربع برای خاک هایی با بافت شنی، 28/34 گرم برای خاک های سیلتی (بزرگتر از رس اما کوچکتر از شن و ماسه) و 56/69 گرم برای خاک های رسی به خاک مخلوط کنید.

علت ریزش برگ خرمالو گزینه دیگر اسپری کردن ترکیبی از ۳۵ تا ۷۰ گرم آهن کلات شده مخلوط با ۳/۵ لیتر آب و چند قطره صابون محلول پاشی ( برای تثبیت و اثرگذاری بهتر کود) است. این محلول را روی برگ های درخت خرمالو در حالی که هنوز جوان هستند اسپری کنید و هنگامی که دوباره زردی را بین رگبرگ ها مشاهده کردید این کار را تکرار کنید. سمپاشی ممکن است به طور منظم در طول فصل رشد تکرار شود.

 

مقدار کود نامناسب

عدم استفاده کافی یا استفاده زیاد از کود می تواند برای خرمالو مشکل ایجاد کند. استفاده بیش از حد از کود نیتروژن درخت را تشویق می کند تا برگ های بیشتری تولید کند، که ممکن است منجر به ریزش میوه از درخت شود. کود ناکافی باعث می شود رنگ برگ ها روشن تر از حد معمول شود، که باعث زرد و بعد قهوه ای شدن و ریزش برگ می گردد.

بهترین کود برای درخت میوه خرمالو در زمستان یا اوایل بهار کودهای  NPK با درصد عناصر متعادل مانند 10-10-10 یا کود سه بیست است.

علت ریزش گل های خرمالو

علت ریزش برگ خرمالو میزان آفتاب و ابیاری ممکن است علت ریزش گل یا از بین رفتن میوه های خرمالو باشد. نور نامناسب آفتاب، به ویژه هنگام رشد میوه، ممکن است باعث شود درخت در اوایل تابستان میوه بدهد. در این حالت  برگ و میوه تحت شرایط خشکسالی طولانی مدت قرار می گیرند.

خرمالو در مناطقی با گرمای زیاد تابستان نیز عملکرد خوبی ندارد. در این شرایط پوست و میوه ظاهری “آفتاب سوخته” به خود می گیرد. خرمالو سالانه فقط بین ۹۱۵ تا ۱۲۱۹ میلی لیتر آب نیاز دارد. در آب و هوای معتدل و مرطوب تابستانی، شما فقط باید هر شش هفته یکبار به درخت آب بدهید، اما آب و هوای گرم و خشک ممکن است نیاز به آبیاری دو تا سه بار در هفته داشته باشد. از آبیاری بیش از حد خرمالو خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به زرد شدن برگ ها در اثر غیر قابل درسترس شدن آهن و کمبود آهن شود.

علت جمع شدن برگ درخت خرمالو

اگرچه درختان خرمالو به طور کلی بادوام هستند و به راحتی رشد می کنند، پیچ خوردگی برگ خرمالو نشانه ای از این است که مشکلی در درخت وجود دارد. اگر متوجه برگ های پیچ خورده خرمالو شده اید، عیب یابی دقیق لازم است. بیایید دلایل احتمالی پیچش برگ ها را در درختان خرمالو بررسی کنیم.

پسیل خرمالو

پسیل خرمالو آفت شته‌مانند کوچکی است که از برگ‌ها تغذیه می‌کند و باعث پیچ خوردن و جمع شدن برگ‌های خرمالو می‌شود. این آسیب، عمدتاً شدید نیست، اگرچه شاخ و برگ های جدید ممکن است تغییر شکل داده و متوقف شود. استفاده از روغن ولک در اواخر زمستان یا اوایل بهار، درست قبل از ظهور برگ های جدید، به کنترل پسیل خرمالو کمک می کند. این آفات در هر جایی که خرمالو رشد می کند یافت می شود،

فلس

علت ریزش برگ خرمالو فلس آفت دیگری است که از آب گیاهان تغذیه می کند و ممکن است عامل جمع شدن برگ های خرمالو باشد. اگرچه آفات معمولاً درختان خرمالو را از بین نمی‌برند، اما می‌توانند درختان را ضعیف کرده و آنها را مستعد بیماری و سایر آفات کنند. روغن پاشی در بهار معمولاً راه حل خوبی برای کنترل فلس است.

کنه‌های تاولی

کنه‌های تاولی می‌توانند باعث پیچ‌خوردگی برگ‌های خرمالو، و همچنین ظاهر تاول‌دار روی سطوح برگ‌ها و لکه‌های زرد یا نارنجی در قسمت‌های زیرین شوند. کنه های ریز در بهار تخم می گذارند. پس از بیرون آمدن از تخم، به سرعت تکثیر می شوند و به راحتی توسط باد از درختی به درخت دیگر توزیع می شوند. آسیب ناشی از کنه های تاول معمولاً سطحی است و آفات به راحتی با اسپری های صابون حشره کش کنترل می شوند. سمپاشی درخت را با دقت و کامل انجام دهید تا به آفات پنهان برسید.

آفت تورتریکس

این برگ گردان ها کرم شب پره های تورتریکس نارنجی هستند که آفات خود را در برگ‌های خرمالو می‌پیچند و برگ‌ها را با تار سفید می‌بندند. برگ ریزها معمولاً به آفت کش ها نیاز ندارند. ایمن ترین راه برای کنترل آفت تورتریکس کاشت گیاهان غنی از شهد مانند بومادران و زینیا است. گیاهان شکوفا به باغ شما زیبایی می بخشند و زنبورهای براکونید را جذب می کنند.

سایر عوامل

علت ریزش برگ خرمالو درختان جوان خرمالو به کود حساس هستند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث پیچ خوردگی برگ خرمالو شود. در زمان کاشت به درختان خرمالو کود ندهید. هنگامی که درختان بالغ شدند، کود متعادلی را در اواخر زمستان یا اوایل بهار اعمال کنید. شما همچنین می توانید از یک کود مخصوص برای درختان مرکبات استفاده کنید. اگرچه درختان خرمالو دوره های کوتاهی از خشکی را تحمل می کنند، خشکی بیش از حد ممکن است به پیچ خوردگی برگ های خرمالو کمک کند. به عنوان یک قاعده کلی، درختان خرمالو را هفته ای یک بار در بهار و تابستان آبیاری کنید، اگر هوا بسیار گرم و خشک باشد، این مقدار به دو برابر افزایش می یابد.

آفات و بیماری درختان خرمالو

هر درخت میوه ای مستعد آفات و بیماری ها است. علاوه بر آن همانطور که گفته شد عواملی مانند مکان و آب و هوا نقشی در مشکلات درخت شما نیز دارند. در صورت وجود، درختان مقاوم در برابر بیماری بهترین گزینه هستند. و برای همه درختان، نگهداری مناسب (مانند آبیاری، کوددهی، هرس ، سمپاشی، وجین و پاکسازی زمین) می تواند به جلوگیری از حمله حشرات و بیماری ها کمک می کند.

گال طوقه

به نظر می رسد درختان دچار کندی رشد می شوند. اندازه برگ ها ممکن است کاهش یابد. درخت دچار میوه کم یا بدون میوه می‌شود. ریشه ها را از نظر وجود تومورهای سخت و چوبی بررسی کنید. توجه: بسیاری از موارد می تواند باعث کندی درختان شود.

لکه برگی

به صورت لکه های کوچک قهوه ای یا بنفش روی برگ ظاهر می شود. ممکن است برگ ها زرد شوند و بیفتند. درخت را ضعیف می کند.

جرب

پوسته پوسته شدن پوست درخت و به رنگ خاکستری در آمدن آن. معمولاً روی پوست شاخه ها و شاخه های جوان، روی میوه نیز ممکن است باشد.

بیماری لکه سیاه خرمالو

این بیماری که به آنتراکنوز معروف است، به صورت لکه های سیاه روی برگ ظاهر می شود. سایر علائم ممکن است شامل لکه های سیاه فرورفته روی ساقه برگ و ضایعات روی پوست باشد.

پوسیدگی ریشه

باعث رشد ضعیف گیاه و رشد برگ های کوچک زرد رنگ می شود. رشد پایانی ممکن است متوقف شود یا عقب بیفتد. گیاهان اغلب در هوای گرم از بین می روتد.

علت ریزش میوه خرمالو

این مشکل ناشی از رشد بیش از حد رویشی است. کود زیاد می تواند باعث رشد بیش از حد شود.

کنترل طبیعی

کاهش نیتروژن و کاهش هرس

آفتاب سوختگی برگ های خرمالو

در زمستان مستعد است.

کنترل طبیعی

تنه را با رنگ تنه و بر پایه آب رنگ آمیزی کنید.

شپشک ها

از جمله این شپشک ها می توان به شپشک مومی ، شپشک نرم تن و بالشتک ها اشاره کرد. این حشرات به خصوص در ماه های گرم و مرطوب سال ( نیمه خرداد تا آخر مهر) فعالیت می کنند. این شپشک ها به طور معمول به شاخه های جوان و برگ میوه حمله می کنند و از شیره گیاهی تغذیه می کنند. شپشک ها باعث ضعف عمومی درختان، ریزش میوه و برگ و خشک شدن شاخه های جوان می شود.

مگس سفید

حشرات بالغ کوچک و بال سفید هستند که عمدتاً در قسمت زیرین برگ ها یافت می شوند. پوره به شکل سفید، مسطح و بیضی شکل و لاروها به اندازه یک سر سنجاق هستند. شیره گیاهان را از طریق برگ ها می مکند. و باعث زرد شدن آن ها ، خشک شدن یا ریزش آن ها می شود.

تریپس

حشرات کوچک، باریک، با پوره ها زرد کم رنگ و بسیار فعال هستند و حشره کامل معمولاً سیاه یا زرد قهوه ای هستند. با سوراخ کردن و مکیدن شیره گیاهی از انواع زیادی از گیاهان تغذیه کنید.

کنه ها

کنه های گیاهی در قسمت زیرین برگ ها یافت می شود. تغذیه شیره ی گیاهی باعث برنز شدن برگ ها می شود. در آلودگی های شدید تارهای زیادی بر روی گیاه دیده می شود.

 

About Author

اخبار ویژه