در صورتی که از رسانه ها به درستی استفاده شود ظرفیت زیادی برای کمک به امنیت غذایی کشور می تواند ایجاد شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رسانهها در کشور ظرفیتی دارند که اگر بخش کشاورزی از این ابزار ارتباطی به درستی استفاده کند میتواند در تحقق امنیت غذایی سالها جلو بیفتد، اقدامی که در کشورهای دیگر از سالها پیش آغاز شده و بهره برداری میکنند. نقش رسانه در زمینه آگاهیدهی، افزایش مهارت کشاورزان، تغییر رفتار و عادات، پیش بینی زمانهای کاشت و برداشت، بازاریابی، تجارت و پیدا کردن شغل و غیره می تواند باشد.
رسانهها از هر نوعش جمعی یا مجازی میتواند در دنیای امروز که تامین غذا با چالشهای زیادی همراه شده به دولتها در افزایش ضریب خوداتکایی کمک کند، تولید و تامین غذا در جهان به دلیل شرایط آب وهوایی، گرم شدن کره زمین، خشکسالیها، جنگها و محدودیتهای صادراتی نسبت به گذشته بسیار سخت شده و طبق اعلام سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد آینده روشنی هم در پیش نیست. در 40 سال آینده 90 درصد تامین غذای جهان متکی به تحقیق و پژوهش خواهد بود که رسانه ها در ترویج این علوم می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
در گزارش زیر زمینههایی که رسانهها میتواند به کمک بخش کشاورزی بیاید را بررسی میکنیم.
افزایش سواد رسانهای
رسانه، سواد کشاورزی را ارتقا میدهد، اطلاعات از طریق رسانههای جمعی مانند رادیو و تلویزیون و روزنامه و خبرگزاریها و نشریات و یا از طریق رسانههای تعاملی یا همان شبکههای اجتماعی انجام میشود.
طبیعی است کشاورزانی که سواد کشاورزی دارند تولید بیشتر و بهتری خواهند داشت، آنها به تکنیکها و علوم روزآمد جهانی مسلط تر خواهند شد و همه اینها به افزایش تولید محصول کمی و کیفی کمک میکند، کشاورزی یک علم است و فرمولهای خودش را دارد، فرمول زمان کشت، زمان و میزان نهاده، زمان برداشت، و فنون استفاده از ماشینهای کشاورزی برای پایین آوردن تلفات و غیره.
یک مطالعه جهانی که در سال 2015 انجام شده ثابت کرده است که در بین شبکههای مجازی فیس بوک بیشترین تاثیر را در ارتقای سواد کشاورزان و پس از آن یوتیوب، تویتر، لینکدین، اینستاگرام داشته اند، البته میزان پوشش این شبکه ها، و میزان کاربران آن در کشورهای مختلف متفاوت است.
نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه در کشاورزی
اطلاع رسانی از طریق رسانه میتواند درباره پیش بینیهای هواشناسی برای جلوگیری از ضرر و زیان، مثلا میزان درجه سرما و یخبندان، برف و باران و تگرگ و غیره باشد که کشاورز پیش بینیها لازم را انجام دهد، اما نکته مهمتر این است که کشاورز زمان دقیق کاشت محصول را تعیین میکند، در کشت پاییزه محصولات به ویژه گندم حتی با یک روز تاخیر در زمان کشت تولید محصول کاهش مییابد.
در کودپاشی یا سمپاشی هم زمان دقیق درجه حرارت و بارش اهمیت زیادی دارد، تاثیر یک واحد استفاده درست از کود شیمیایی تا 9 واحد محصول را افزایش میدهد.
علی عزیزی کارشناس کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: کشاورزانی که زمان کشت خود را به ویژه در مناطق دیم با توجه به توصیههای فنی و مطابق با پیش بینیهای هواشناسی پیش میبرند نتایج بهتری گرفتهاند، این انطباق در سالهای اخیر که استفاده از رسانهها افزایش یافته بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: تاثیر زمان کشت به حدی مهم است که بعضی موقع اختلاف تولید تا 2 تن در هکتار را هم سبب میشود و روشن است که این رقم در کل کشور بسیار بالا خواهد بود.
فرهنگسازی و اصلاح رفتار غلط در جامعه
رسانه میتواند با فرهنگ سازی، برآیند کار را به نفع مردم و دولت تغییر دهد، مثلا سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران ۲۱ کیلوگرم در سال است در حالی که سرانه جهانی ۱۲کیلوگرم است، این در حالی است که کشور وابستگی 90 درصدی به تامین این محصول دارد و بیش از 5 میلیارد دلار تنها صرف واردات این محصول میشود که یک چهارم کل واردات بخش کشاورزی هم است.
حال اگر رسانه با تبلیغ و فرهنگ سازی باعث شود مردم به اندازه مردم جهان مصرف کند واردات ما نصف خواهد شد یعنی وابستگی نصف میشود و حداقل 2.5 میلیارد دلار در خروج ارز از کشور صرفه جویی خواهد شد.
رسانه به همین راحتی میتواند به وزارت جهاد کشاورزی که چندین دهه برنامههای کاهش وابستگی به روغن را نتوانسته عملی کند، کمک کند.وزارت جهاد بارها برنامه کاهش وابستگی در روغن را تا 50 درصد تدوین کرده اما موفقیتی نداشته است.
همه کارشناسان بهداشتی بر این باورند که روغنها اگر بیشتر استفاده شود برای سلامتی مضر است و عوارض خطرناک برای سلامت جامعه خواهد داشت، طبیعی است پذیرش آن در جامعه راحت تر خواهد بود.
More Stories
رسانه برای روستا حیاتی است
رسانه در روستا
نقش رسانه در مشارکت (4)