1 آبان 1403

باشگاه کشاورزان جوان

کانون روستازادگان سرزمین آفتاب

افزایش بهره‌وری در کشاورزی چگونه ممکن است

متنوع بودن اقلیم به دلیل گسترده بودن خاک ایران در طول و عرض جغرافیایی، تولید محصولات متنوعی را در بخش کشاورزی ممکن ساخته است، با اینکه در مجموع مساحت اراضی قابل کشت برای کشاورزی بسیار کم می‌باشد و سهمی در حدود 12 تا 15 درصد از کل مساحت ایران را شامل شده است.

از مهم‌ترین این کمبودها :
عدم توجه به الگوی کشت صحیح و مناسب با توجه به شرایط منابع آبی در منطقه
ضعیف بودن در زیرساخت‌های حفظ و حمل و نقل محصولات کشاورزی
عدم توازن و هماهنگ نبودن سیاست‌ها با چگونگی شرایط تولید و امکانات توزیع شده در طول زنجیره کاشت تا برداشت
توجه نکردن به پایداری شرایط بازار محصولات کشاورزی در سطح داخلی و بین‌المللی
سوءمدیریت استفاده از منابع در حوزه کشاورزی که می‌توان به استفاده از روش‌های سنتی فناوری‌های قدیمی اشاره کرد
اساسی‌ترین عارضه این چالش‌ها در پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید، بالا بودن مقدار ضایعات در فازهای مختلف تولید تا مصرف و در نهایت هدر رفت منابع محدود می‌باشد.

اما در خصوص توسعه و رونق بخش کشاورزی تنها موضوع، سنتی بودن و یا مدرنیته شدن بخش کشاورزی نیست بلکه همگرا و همگام شدن رشد حوزه کشاورزی با رشد دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز از ارزشمندی بالایی برخوردار است.

با افزایش بهره‌وری می‌توان تولیدات کشاورزی در محصولات مختلف را به میزان دلخواه رساند که مقدار قابل توجهی از آن را می‌توان به بازارهای صادراتی به ویژه کشورهای همسایه صادر کرد.

برای افزایش بهره‌وری باید ابتدا قابلیت‌ها و توانمندی‌های موجود به درستی شناخته شوند و آنگاه با توجه به این قابلیت‌ها و توانمندی‌ها برای افزایش تولید و با کمترین هزینه برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

در این رابطه آنچه بیش از پیش مؤثر می‌باشد استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مدرن و دانش روز همراه با ابتکار، پشتکار و سخت‌کوشی در بین فعالان کشاورزی می‌باشد که این امر باید در زنجیره کامل تولید از مزرعه تا مصرف محقق گردد.

About Author

اخبار ویژه